Ruben Hoeke - Gear

Gear


Yamaha RGX312

Mijn eerste elektrische gitaar was een zwarte Yamaha RGX312, die elders op deze pagina staat. Toevallig hadden drie buurtjongens in mijn tijd in Krommenie, allemaal zo'n gitaar. Twee hadden de zilverkleurige variant (Jan-Jaap en Erik), en de ander (Yehudi) had een zwarte. Het duurde niet lang voordat ik ook een zwarte RGX312 kocht. Deze gitaar op de foto stond enkele jaren geleden te koop op Marktplaats. Ik was geïnteresseerd. Oude liefde roest niet. Het bleek de gitaar van mijn oude overbuurjongen Erik te zijn. Hoewel ik al genoeg gitaren had, heb ik em toch maar even razendsnel opgehaald. Gaandeweg heb ik de gitaar aangepast. De enkelspoels elementen eruit, het locking-nut systeem eraf, Schaller Strap-locks erop en het brug element heb ik vervangen voor een custom made Highorder pickup dat ik ooit in de USA heb laten maken. Hoewel dit soort gitaren niet echt duur zijn, spelen ze super licht en klinken ze gewoon te gek. 

2018 Radix RH Model *prototype III*

De 3e 'Radix RH Model' proto! Hoewel 'proto II' op zich al een geweldig goede gitaar bleek te zijn ontdekte ik (na intensief gebruik tijdens optredens, in de studio en thuis), toch enkele verbeterpunten. De body van deze 'proto III' is dikker, het profiel van de hals is aangepast en steviger en... Het einde van de hals loopt nu door onder het neck element ten einde maximale resonantieoverdracht van de hals naar de body en vice versa te creëren. Tsja... Je bent een gitaarnerd of niet hè!? :) We hebben dezelfde hardware gebruikt als bij 'proto II', d.w.z. TonePros Tune-o-matic en stoptail piece, Schaller stemmechanieken en Manlius T-top replicas. We blijven door experimenteren totdat we de best mogelijke gitaar op de markt kunnen brengen. Het zal het wachten meer dan waard zijn!

Power City / EB 100

Deze, op EL34 gebaseerde 'Power City' versterker, kocht ik in december 2017 samen met de Marquis 4X12 box. Het bleek op elektronisch gebied een levensgevaarlijke monster wegens achterstallig onderhoud. Amp-wizzard Erik Bosschieter heeft de hele boel leeggeschept, alles in- en uitwendig opnieuw opgebouwd en er een gloednieuwe amp van gemaakt. Ongelooflijk. Het is dus eigenlijk een 'EB 100' geworden die dankzij zijn know-how niet onder doet voor mijn '68 Marshal Plexi. De Power City versterkers zijn overigens een paar jaar geleden nieuw leven ingeblazen door mijn vriend Dick Sikkema uit Groningen. Kijk eens op de website van Power City Amps!

Hook 1X12

Tijdens de 'Knight of the Guitar'-tour (eind december 2017) speelde ik o.a. met de geestelijk vader van Hook amps; Leendert Haaksma. Een geweldige gitarist met een dito sound. Zijn Hook 1X12 klonk voller, warmer en had meer sprankel dan mijn Vox 2X12 cabinet met Celestion Greenbacks. Needless to say; Een week later had ik ook een Hook 1X12. Ik zette er in eerste instantie een 50 watt Celestion Alnico Gold speaker in. Gaandeweg echter begon ik toch een beetje het specifieke 'mid' van een Greenback te missen. Ik heb toen een Scumback M75 besteld uit de USA. Een 100 watt variant gebaseerd op een oude Greenback. Hij klinkt wat ruiger en heeft meer mids dan de Alnico Gold. De Hook 1X12 is overigens een absolute aanrader voor degenen die een lichtgewicht cabinet zoeken met genoeg klank en power.

70's Marquis 4X12

Deze 70's 'Marquis 4X12' van Duitse makelij was mijn allereerste speakerkabinet. Het ding weegt een ton. Later, toen ik vrijwel uitsluitend op Vox AC30's begon te spelen heb ik em verkocht. Dat moet rond 2007 geweest zijn. Toen ik in september 2017 met de RHB aan mijn '25 tour' begon en tevens enkele optredens deed met mijn eerste band Blues on the Road, dacht ik nog aan deze box. Het was immers de kast waar ik mijn allereerste optreden mee deed op 10 december 1992. Toeval of niet; begin december 2017 verscheen de Marquis 4X12 op Marktplaats. Een week later had ik em in huis. Heb ik em gekocht om nostalgische redenen? Vast wel... Maar hij klinkt ook nog eens prima! :)

2018 Pedalenbak

Ik ben nooit echt geïnteresseerd geweest in ingewikkelde, uitgebreide switch-constructies en grote pedalboards en mezelf altijd 'beperkt' tot vijf of zes pedalen. De signaalketen is simpel: Jim Dunlop GCB95F Crybaby Wha -> Sonic Research ST-200 Turbo Tuner -> '75 MXR script Phase 90 -> '83 'Made in Japan' Boss SD-1 -> Jim Dunlop Echoplex -> Korg SDD-3000. Works for me!

Variac

Mijn favoriete volume/toon/overdrive unit. Een oude truc die ook voor mij prima werkt. Dit is een Variac, 1000VA, 4 Ampère model van Hossoni. Voor mij kan geen attenuator, loadbox, PPIMV, MV etc. opboksen tegen een variac. Maar goed... Ik heb het vaker mis gehad hoor! Ik kocht em bij Baco Army Goods in IJmuiden.

1968/1969 Marshall 'Basketweave' 4X12

Voor de meeste gitaristen is een oude Marshall 'basketweave' 4X12 de 'holy grail'. Voor mij niet. Het doek smoorde mij teveel hoog en sprankel, dus heb ik het er vanaf gehaald. Heiligschennis wellicht, maar ik vind het zonder dat dikke tapijt veel beter klinken. Cees Booy heeft er een afneembare ijzeren gril voor geschroefd. Niet alleen handig t.b.v. bescherming van de speakers, maar tevens voor opname doeleinden. In de studio haal ik de plaat er vanaf en kan ik gerichter en dichter bij de speakers komen met een microfoon. De Celestion 'pre-rola' 25 watters heb ik vervangen voor vier 25 watt Celestion 'Blackbacks' uit '78. Om een of andere reden kom ik door de jaren heen altijd weer op die Blackbacks uit. Ze zijn wat agressiever in het mid t.o.v. 60's Greenbacks en klinken enorm 'levendig' en sprankelend. Mijn kinderen hebben zich lekker uitgeleefd op de achterkant van de box. :)

2016 Radix RH Model *prototype II*

Dit is het 2e prototype van het 'Radix RH Model'. We hebben hier en daar verbeteringen aangebracht t.o.v. het 1e prototype, die zeker al niet misselijk was. De hals van 'proto 2' is iets breder en dikker. Tevens loopt de hals verder door onder het nek element t.b.v. meer stabiliteit en resonantie overdracht. De constructie van de body is aangepast; een fractie dikker t.b.v. meer sustain en de twee helften (ik hou van een 'pancake body') zijn anders en mijn inziens beter op elkaar geplaatst. TonePros Tune-o-matic en stoptail piece, hals uit 1 stuk mahonie i.p.v. 3-delig zoals bij 'proto 1', binding om de kop, Manlius T-top replica pickups etc. Ook nr. 2 zal ik de komende tijd genadeloos aanvallen m.b.t. klank, speelcomfort, duurzaamheid etc. Het moet nou eenmaal 100% in orde alvorens er een productiemodel op de markt gebracht gaat worden. Maar... Ik ben er nu al ontzettend trots op.

2015 Radix RH Model *prototype I*

Mijn opa werd in 1906 geboren in Bogor ('Buitenzorg'), op het eiland Java, Indonesië. In de jaren twintig begeleidde hij met zijn viool 'stomme films' in de bioscoop van zijn vader in Jakarta. Mijn vader speelde in de jaren negentig ook veelvuldig in Jakarta. In 2015 vroeg Qguitars mij een 'RH signature' gitaar te ontwikkelen. Samen met ontwerpers Rene Gruijs en Marten Haak, is het eerste prototype van het 'Radix Ruben Hoeke Model' ontstaan die gebouwd is door Toien Bernadhie van Radix Guitars, Jakarta, Indonesië. Ik zocht naar een combinatie van de power en sustain van een Les Paul, de sprankel van een Telecaster en het speelcomfort van een Music Man. Deze gitaar zal ik de komende tijd tot het uiterste testen m.b.t. klank, bespeelbaarheid en duurzaamheid. Gaandeweg zullen we verbeterpunten aantekenen ten einde een kwalitatief hoogstaande gitaar op de markt te brengen. Prototype 1 is nu in het bezit van mede-ontwerper Rene Gruijs.

70's Gibson USA Les Paul Standard

Als ik één gitaar zou moeten meenemen naar een onbewoond eiland, dan zou dat deze 70's Gibson Les Paul Standard zijn. De gitaar was eigendom van een fantastische Nederlandse gitarist genaamd Ben de Bruin. In mijn beginjaren zocht ik al zijn riffs en licks noot voor noot uit. Voor mij belichaamde Ben de ultieme kruising tussen Peter Green, Mick Taylor en Eric Clapton. In 1993 verkocht hij mij deze gitaar wat voor mij, nog steeds, een Hemels geschenk was. In de brugpositie zit een 60's Gibson PAF die '3D'-achtig open en helder klinkt. Het originele Gibson nek element heb ik ooit vervangen voor een Manlius T-top replica omdat ik die domweg beter vond klinken. In 1999 heeft BB King de gitaar gesigneerd. Het 'Radix RH Model' is grotendeels gebaseerd op deze gitaar.

2014 Brandin Jan Akkerman

Deze Brandin JA Personal II kreeg ik uit handen van de 'De Grootmeester' Jan Akkerman himself op een mooie donderdagmiddag, 10 april 2014. Wat een eer, niet? Ik was totaal sprakeloos toen hij me deze gitaar als verrassing aanreikte. Het Filtertron nek element heb ik 'splitable' laten maken door Erik Bosschieter d.m.v. een push-pull potmeter. De gitaar klinkt warm en 'smooth' en de nek speelt fantastisch. Een gitaar kopen is te gek. Een gitaar krijgen is nog gaver. Een gitaar krijgen van een van mijn all-time favourite gitaristen is gewoon helemaal het einde. Dank je wel, Jan! Mocht je meer willen weten over deze gitaar, lees dan dit bijzonder artikel dat gepubliceerd is door Bluesmagazine, Nederland.

2013 RH D'alm Custom String-Thru Les Paul

Deze '2013 RH D'alm Custom String-Thru Les Paul' is gedeeltelijk door mij ontworpen. De gitaar is gebouwd door Teun Dalm (D'Alm Guitars), die tevens de unieke configuratie heeft bedacht. Ik kan me niet herinneren ooit een Les Paul te hebben gezien waarbij de snaren door de body lopen, maar ik kan het mis hebben... Enkele specificaties; One piece Honduras mahogany, flamed eastern maple top, honduras mahogany neck with an ebony headstock plate and an Indian rosewood fingerboard. Frets: Stewmac jumbo. Scale: 24.75”. Finish: Nitrocellulose laquer. Ik ontving deze gitaar op Kerstavond 2013. Mooi cadeau, nietwaar!?

2010 Lowland RH Signature

2010 Lowland RH Signature. Deze gitaar is gebouwd door Henk Vlaar uit Venhuizen. Lowland Guitars maakt unieke instrumenten vervaardigd uit bijzondere houtsoorten. Onze ontmoeting in 2010 resulteerde in deze gitaar. De body en nek zijn gemaakt van Khaya en Wenge hout. Specificaties: fretboard Indian Rosewood. 22 fret, solid body, scale: 24 5/8". The finish is 'stained/oiled'. In de bridge zit een custom Highorder humbucker en in de nek een P90 die ik ooit uit een Gibson Junior heb gesloopt. Op Lowlandguitars.nl valt er meer over Henk en zijn gitaren te lezen.

90's Yamaha RGX 312

Mijn aller, allereerste elektrische gitaar! Een Yamaha RGX 312 die ik in 1991 met financiële ondersteuning van mijn zus kon kopen. Hoet zoet is dat!? Toendertijd was ik er steevast van overtuigd verstand te hebben van het afstellen van een gitaar, terwijl ik waarschijnlijk niet eens wist hoe ik hem moest stemmen. Binnen een paar dagen had ik de gitaar dan ook dusdanig weten te ontregelen dat er niet meer op te spelen viel. Ik herinner me nog goed dat het huilen me nader stond dan het lachen toen ik hem met hangende pootjes terugbracht naar Muziekhandel Spanjaard in Alkmaar waar ze hem opnieuw voor me afstelden. Onlangs, en met een beetje meer kennis van zaken, heb ik de boel opnieuw versleuteld, maar hij doet het nog meer dan prima!

1986 Gibson USA Les Paul

Deze 1986 'Gibson USA Les Paul Standard' kreeg ik eind augustus 2016 cadeau van mijn goede vriend Marten. Hij is meer een 'Telecaster' man en gunde mij deze gitaar. Wat een cadeau! Er zitten Sheptone AB Custom pickups in, voor de rest is de gitaar standaard. Een echter 'players gitaar', die al menig podium gezien heeft.

60's Ibanez Salvador

Nostalgische gitaar! Het is een vroege jaren zestig 'Ibanez Salvador' die werd gebruikt door Wim Bitter, de gitarist van het eerste 'Rob Hoeke Boogie Woogie Quartet'. Deze gitaar staat tevens afgebeeld op de eerste EP van mijn vaders band, zie; robhoeke.com Wim gaf mij deze gitaar omdat hij er niet meer op speelde. Wat een mazzelpik ben ik toch.

Volcano rock a teer

Deze 'Volcano rock a teer' is van mijn oudste zoon Boaz die het leuk vindt om er af en toe lekker ongecompliceerd op te raggen. Maar uiteindelijk speelt hij liever met LEGO. :)

2015 Richwood D70-VA

Ik was direct onder de indruk van deze handgemaakte dreadnought gitaar. Prachtige, warme klank die me zowaar deed denken aan mijn favoriete onbetaalbare Martin die ik soms leen van een vriend t.b.v. opnames. Ik kreeg er nog een tas bij ook. :)

80's Juan Salvador

Mijn aller, allereerste akoestische gitaar! Ik kreeg deze prachtige nylonsnarige van mijn vader en moeder voor mijn veertiende verjaardag! 

Gitane D255

De Gitane D255 is eigenlijk een 'Gyspy gitaar' maar wat mij betreft geschikt voor meerdere muziekstijlen. Aan de andere kant... Wat weet ik er nou van? :)

90's Jasmine 12-string

90's Jasmine 12-string. Hoewel hij mooi klinkt, speelt de gitaar behoorlijk zwaar. En dan heb ik het nog niet eens over het vervangen van de snaren!

70's Ibanez Hofner Bas

Dit is een 70's Ibanez copy van een Hofner. Ziet er mooi uit en klinkt prima. Door de loop der jaren heb ik een aantal basgitaren gehad. Of beter gezegd; geleend. Ik gebruik ze namelijk alleen om demo's mee op te nemen. Soms speel ik weleens baspartijen in op mijn cd's en dan leen ik een goede. :)

1968 Marshall 100 Watt Plexi

1968 Marshall 100 Watt '12000 series' JMP Plexi Superbass. Mijn 'NR. 1' versterker. Ik kocht deze begin 2012 in Enschede. Toen ik hem aanzette gaf ie slechts een vaag teken van leven. Erik Bosschieter heeft de versterker opgelapt en o.a. omgezet naar Superlead specificaties. Begin 2017 heeft hij er een Mercury Magnetisc voedingstrafo ingezet wat het geluid zeer zeker ten goede is gekomen. Open, helder, ruig, hard, 3D; het zit er allemaal in. N.a.v. het overlijden van Jim Marshall in 2012 heb ik voor Music Maker een artikel geschreven waarin ik ook deze versterker uitvoerig bespreek. Lees het artikel HIER.

1965 Selmer PA100

Deze Selmer PA100 uit 1965 was een van de eerste (buizen) versterkers die ik ooit heb bespeelt. Hij behoorde toe aan mijn vaders band en is op een hoop foto's uit die tijd terug te zien. Rond 2004 is deze amp behoorlijk opgeblazen helaas. Erik Bosschieter heeft hem in 2016 een prachtig nieuw leven ingeblazen.

90's Marshall 8280

Deze 90's Marshall 8280 Valvestate kostte me slechts 90 euro. Ik gebruikte een tijd lang alleen het cleane kanaal in combinatie met de Lex Bos Superdrive. Hoewel ik een buizenpurist ben valt gewoon niet te ontkennen dat sommige Valvestate exemplaren echt geweldig klinken.

70's Vox AC120

In het begin van de jaren 90 (ik was toen 14/15) kocht ik samen met mijn vader deze 70's Vox AC120. Prachtige amp, maar loodzwaar. Indrukwekkende EQ, kraakheldere sound maar ik geloof niet dat er ooit iemand is geweest die het overdrive kanaal heeft gehoord aangezien die op de meeste modellen gewoon niet schijnt te werkten.

Schertler David DeLuxe

Ik werd eens gevraagd een demo voor 'Diamond Guitars' te verzorgen en de eigenaar van de winkel (Wil Peters) nam daarvoor een 'Schertler David DeLuxe' versterker mee. Wat een ongelooflijke sound komt daar uit zeg...! De amp bleek een 'David DeLuxe' model te zijn, wat me direct aansprak aangezien mijn jongste zoon David heet. :) Kijk eens op Diamond Guitars voor het meer dan indrukwekkende aanbod van prachtige akoestische gitaren.

Vox AC4TV

Laat je niet misleiden door het lage wattage van deze 4-watt Vox AC4TV. Dit Voxje kan blazen als een malle! Ik gebruik em weleens tijdens JURA optredens.

80's Korg SDD3000

De beroemde Korg SDD3000. Volgens mijn oren een van de mooist klinkende digitale delays ooit. Organisch, kraakhelder en warm. Daniel Lanois, The Edge. Need I say more?